Onsdag vid lunchtid så åkte jag & John äntligen mot Amsterdam. En resa som vi pratat om att göra i två år.
Nu när han jobbat när han egentligen skulle ha haft semester så passade det bra att vi åkte nu så han fick komma iväg från allt jobb.

Så vi landade i Amsterdam mot senare eftermiddagen och tog en taxi till hotellet vi skulle bo på; "The Student Hotel". Så efter lite uppfräshning så gick vi ut för att få se det första av staden. Vi slog oss ner på Ribs Factory för middag. John åt ribs och jag åt en kycklingsallad. John gillade sin mat, min var sådär. Sen fortsatte vi att vandra i staden. Amsterdam är en väldigt vacker och mysig stad, med hur mycket kanaler, broar, båtar & cyklister som helst. Folk bodde även på vattnet längs kanalerna, så myysigt att bara gå & titta.

På torsdagen hann vi med mycket.
Efter frukosten så vandrade vi in mot stan. När jag gjorde lite reserch så fick jag fram att pannkakor är typiskt i Amsterdam och att ett populärt ställe hette "The Pancake Bakery". Det var kö på gatan när vi kom, så vi tvekade men ställde oss i kön, vilket inte alls tog länge innan vi fick ett bord. Jag åt en pannkaka som kallades "Norweigen", vilket var med lax, creme cheese och gräddfil + lite sallad på sidan om. Jag som inte gillar krämiga saker var inte överförtjust, jag hade mer tänkt mig att det skulle vara riktiga laxbitar och inte smulor i en kräm. Så jag åt lite av den, men sen delade vi på en pannaka med banan och nutella till efterrätt.
Förstod inte hypen alls, dessutom var det overprised för att vara halvdåliga pannkakor??
Men vi provade det i alla fall...

När vi var skulle gå därifrån regnade det, det hade forsat vatten medan vi åt, så det lugnade sig lite tills vi skulle gå.. Efter vägen gick jag in på Lululemon och provade ut ett par svarta, vanliga träningstights med hög midja. Alla mina tights nöts ut så fort, så ville köpa ett par i bättre kvalité.
- Jag hittade iaf mina nya favorit-tights.

Därefter gick vi efter "shoppinggatan" och såg hela centrum av Amsterdam. Alla gamla typiska byggnader, torget.. Sånt jag gillar.
Den enda butiken jag handlade på där var Primark. Man kan ju inte bara gå förbi när man har möjlighet att handla basics där! Billigt och finns helt ok grejer där med.
Så var det dags för en senare middag som vi åt vi på Vapiano. Standard att kunna äta där när man reser för oss. Men deras mat är såå god och där vet man vad de har.
Därefter blev vi less av att promenera, efter ca 2-3 mil, så vi köpte tunnelbanebiljetter och tog en översikt över hur tunnelbanesystemet funkade. Så vi gick lite till och såg kvällsstaden, innan vi sökte upp närmaste tunnelbanestation. Det visade sig att vi var precis vid "Red Light Distict" och gick förbi några fönster påväg mot stationen... Fick ungefär en hjärtinfarkt när man inte är van att se lättklädda kvinnor i fönstren, trodde det var skyltdockor först, men så log de mot mig och då fattade vi vars vi var... :)) Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om att det är lagligt där, men men..

På fredagen åt vi vår frukost innan vi checkade ut, men lämnade väskorna på hotellet för att hinna med lite till av Amsterdam. Så vi var in i en katedral, åkte båt-sightseeing efter kanalerna, gick igenom Red Light District (dagtid är det mycket lugnare där, men man känner sig i alla fall obekväm) och åt lunch på vapiano (igen).
Sen började vi dra oss mot tågstationen för att åka mot Belgien.

Båda två var vädligt nöjda med Amsterdam, jag kan definitivt åka tillbaka någon gång i framtiden och rekommenderar alla som är intresserade att åka dit.