22 november 2019

Prag.

Resor

Under hösten kände jag att jag behövde verkligen åka någonstans på en weekend.
Efter lite sökande hittade jag bra biljetter till Prag. Enligt de flesta som besökt staden, verkade det som ett perfekt weekend-resemål. Så jag bokade biljetterna, innan John ens bestämt om han skulle komma med. Men jag skulle minsann åka, oavsett.
John kunde såklart inte motstå, men jag fick inte åka på en dagsutflyckt som jag önskat, till ett naturreservat och över Tyskagränsen. Det negativa med att ha resesällskap att anpassa sig efter.

Så den 18 Oktober så var det dags!
Pappa skjutsade oss till flygplatsen, som vanligt. Han tog dessutom hand om Leah under helgen, vilket passade perfekt då hon fick vara i hennes favoritmiljö, med en av hennes favoritpersoner.

Vårat flyg gick kring 1 på eftermiddagen och vi hade kanske 4 timmar på Arlanda. Så vi passade på att börja helgen med mat från Bastard som öppnat på inrikes. En perfekt början ändå!

Vi anlände till Prag på kvällen och hamnde i en taxi med en dam som hade rosa hår, rosa naglar, och glitter och prydnader till tusen i hennes bil. Har nog aldrig sett någon som har så extremt personlig taxibil. Hon körde oss till vårt hotell, och vi bodde väldigt bra & fräscht med gångavstånd till centrum.

Så efter en god natts sömn så gick vi till ett café som heter Louvren, där de skulle ha bra frukost. Ingången var lite mystisk, då man var tvungen att gå in i en byggnad, uppför trappor där det verkar helt tyst och lugnt.. Sådär att man undrar om man verkligen gått rätt.
Tills man kommer in innanför dörrarna på ovanvåningen, då hör man ett högljutt surr och skrammel från caféet.
- Vi blev ledda till ett bord direkt, även om det såg väldigt fullt ut. Caféet är väldigt populärt, så vi hade tur att slippa vänta på ett bord.
Lokalen har kvar sin gamla charm, sedan förevigt. Enligt rykten var det Albert Einsteins favorithak. Om det stämmer har jag ingen aning om.
Jag beställde bröd, ägg och en fruktsallad & en lemonad (som jag hade längtat efter sen vi var i Grekland). Helt okej, vanlig frukostma - men billigare än vad vi är van vid hemma.

Med mat i magen började vi upptäcka Prag på riktigt. Vi gick längs med vattnet, över Karlsbron och runt i gamla stan. Vi såg det austronomiska uret slå heltimme, vilket är en slags "turistattraktion" så torget var fullt i turister. Jag visste sedan innan att det egentligen inte är en stor grej, men eftersom vi ändå var där kunde vi lika gärna stanna till och se det. Folk applåderade till och med när det var klart! Hahah.. Som kryllade det av turistiga asiater, överallt.

Vid lunchtid åt John pizza på Vapiano, men jag struntade i det... Det var lång kö till pastan och jag var för trött för att stå å vänta.. Man blir ju alltid så slut efter att vandra flera mil.
Så vi gick och vilade på rumme & bäddade ner oss och såg på Bron, och somnade en liten stund.

När vi vaknade igen var det dags att ge sig ut och äta middag. Vilket vi gjorde på TGI Friday's, eftersom ingen av de tjeckiska restaurangern dög åt John..
God mat, och jag tog en drink + en uuunderbar efterrätt. Sen såg vi staden under kvällstid, innan kvällsmys på hotellrummet innan vi somnade hårt.

Dagen efter köpte vi frukost på hotellet, där det fanns en stooor och bra frukostbuffé. Det fanns nog allt man ville ha (förutom gröt & laktosfria alternativ förstås).

Mätta och belåtna tog vi en uber till andra sidan stan, där slottet är. De är faktiskt väldigt dåliga på engelska i Prag, chauffören försökte kommunicera med Google Translate, och vi vet ju alla hur bra det brukar fungera.. Men vi tog oss fram i alla fall. Och det var otroligt vackert där uppe!
Fin utsikt, fina byggnader, fin trädgård, trots att det var höst.
Däremot var vädret som om det var svensk sensommar, varmt i solen - kring 18 grader och bara fint väder.

Påvägen från slottet så gick vi i ett kvarter där det var mindre folk, mindre turister och det verkade vara ett äldre område. Där fanns jättefina trädgårdar och byggnader, där vi såg endel ambassader. Så himla fint att man kunde gå in i vissa av trädgårdarna och titta.

Vi traskade igenom området, och även genom en park innan vi styrde tillbaka till mittpunkten av stan. Vi checkade av "dansande huset" innan vi åt lunch på Vapiano (japp, igen) och denna gången på att annat Vapiano och där var det mindre folk, så jag fick mig min pasta. Han som gjorde min mat förstod till och med när jag beställde utan lök & vitlök.

Därefter gick vi igenom några butiker, men jag shoppade såklart ingenting.
Så den vanliga vilan innan middag på samma restaurang igen. Efter att vi hade ätit så gick vi vidare, jag älskar att vandra i städerna på kvällstid. Bara strosa, välja gata eftersom, utan en aning om var man egentligen är. Ibland hamnar man i vissa tveksamma, mörka områden, men håller man sig där det finns andra människor (främst turister) så brukar det alltid var lugnt.

Efter en sista hotellfrukost så packade vi ihop oss och åkte till flygplatsen i god tid (som vanligt), men det visade sig vara den sämsta flygplatsen vi varit på.
- Vi fick inte checka in vårat bagade och ha tillgång till butikerna i terminalen innan det var MINDRE än två timmar till avgång.. Så vi fick börja med att sitta och vänta.
När vi väl fick gå in i terminalen fanns det ingenting att äta iprincip. Bara TAX-free och typ 1 restaurang som man inte förstod någonting om (vilket blir svårt för mig med special mat..) + bara godis & chips att köpa. Så jag fick lov att köpa en äcklig smörgås på flyget + bananerna jag hade i väskan.

Det var så skönt när vi landat på Arlanda och kunde köpa riktigt käk på Max!
Så landade vi hos en överlycklig Leah, som hade lyckats besöka veterinären under helgen vi var borta. Men annars hade hon haft det så bra så.

Nöjda & glada, men känner inte direkt att jag har ett behov av att återkomma till staden. Finns bättre weekend-resmål, men finns egentligen ingenting att klaga på. Har bara haft ännu bättre upplevelser i andra städer, helt enkelt.